Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Mechaników, odział w Stalowej Woli było gospodarzem konferencji pt. „Napęd hybrydowy w autobusach komunikacji miejskiej”, która odbyła się w czwartek w Bibliotece Międzyuczelnianej. W seminarium udział wzięli zarówno seniorzy, jak i młodzież ze stalowowolskich szkół średnich.
Napęd hybrydowy, czyli połączenie napędu spalinowego i elektrycznego jest także napędem wykorzystującym źródło odnawialne – stosowany jest magazyn energii elektrycznej odzyskiwanej z energii kinetycznej pojazdu.
Głównym celem stosowania napędu hybrydowego, czyli połączenia napędu spalinowego oraz elektrycznego, jest możliwość odzyskiwania energii hamowania i jej późniejsze wykorzystanie podczas ruszania i przyspieszania. Napęd hybrydowy pozwala na znaczne obniżenie zużycia paliwa oraz co się z tym wiąże także zanieczyszczenia spalinami.
TESTY W STALOWEJ WOLI
Od 8 do 14 kwietnia w Zakładzie Miejskiej Komunikacji Samochodowej w Stalowej Woli testowano autobus z napędem hybrydowym MAN Lion’s City Hybrid A37. Autobus był eksploatowany na liniach komunikacyjnych przebiegających na terenie miasta i obszarów podmiejskich.
W ramach programu „Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego”, gmina Stalowa Wola złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o zakup 16 autobusów miejskich o rozwiązaniach innowacyjnych (być może będą to autobusy z napędem hybrydowym).
Przewiduje się, że wartość projektu wyniesie 27 mln zł, a oczekiwany poziom dofinansowania przez Urząd Marszałkowski powinien wynosić 85 procent. Dokumenty w tej sprawie zostały zaakceptowane przez prezydenta Stalowej Woli Andrzeja Szlęzaka w czerwcu bieżącego roku, obecnie są rozpatrywane w Urzędzie Marszałkowskim.